تنیس و اینا....
تنیس و اینا....
همه چیز راجع به تنــــــیــس!

مقایسه نحوه گرفته فورهند شرقی با انواع دیگر گرفتنها

با توجه به گریپ پایه بازی تنیس یعنی گریپ فورهند بین روش بازیکنان حرفه‌ای و روش آموزشی افراد مبتدی تفاوت چشمگیری وجود دارد. «میگوئل کرسپو» مسئول برنامه‌های آموزشی فدراسیون بین‌المللی تنیس است و جو هیگوراس مشاوره USTA که با بازیکنان بزرگی چون "مایکل جنگ" و "جیم کوریر" کار کرده اند در مجله تکنیک تنیس رده جهانی مطالبی را در مورد گریپ فورهند شرقی ذکر کرده‌اند که این گریپ را معمول‌ترین گریپ‌بازی تنیس در نظر می‌گیرد. طبق یادداشتهای آنان گریپ شرقی سنتی است در حالی که گریپ غربی و نیمه غربی از انواع مدرن گریپ به حساب می‌آیند. استفاده از گریپ نیمه غربی زمانی توصیه می‌شود که بازیکنان نیاز دارند فورهند را به شیوه مدرن یعنی با قدرت و چرخش عالی بازی کنند. ما با این نظر موافقیم و معتقدیم که گریپ نیمه غربی نسبت به هر 2 گریپ شرقی و غربی ارجح است.

تجارب من نشان می‌دهد که اگر چه با گریپ و وضعیت پایه شروع به آموزش می‌کنیم  ولی بازیکنان همزمان با بازی بیشتر به سوی گریپها و وضعیتهای مختلف حرکت می‌کنند

هنوز هم مربیان ماهری که با بازیکنان حرفه‌ای کار می‌کنند معتقدند که معمولا یک بازیکن مبتدی باید با گریپ شرقی شروع به کار کند. «جیم کوین» سرپرست تنیس نورکال جونیور USTA می‌گوید: ممکن است من کهنه کار باشم اما با مربیانی که از گریپ شرقی شروع می‌کنند موافقم. ما ممکن است از وضعیت باز استفاده کنیم اما آموزش مبتدیان را باید با یک گریپ پایه فورهند در جهت تور آغاز کرد. گریپ شرقی در انتقال بعدی به بازی روی تور و ضربات سرویس مفید است. کوین ادامه می‌دهد: تجارب من نشان می‌دهد که اگر چه با گریپ و وضعیت پایه شروع به آموزش می‌کنیم  ولی بازیکنان همزمان با بازی بیشتر به سوی گریپها و وضعیتهای مختلف حرکت می‌کنند. به نظر من ما باید از پایه روی بازیکنان مبتدی و متوسط کار کنیم تا بتوانند روزی همانند بازیکنان رده جهانی باشند.

"دکتر پاول رواترت" مسئول تنیس حرفه‌ای USA پیشنهاد می‌دهد که زمانی که بازی تنیس را می‌آموختم از گریپهای نهایی استفاده نمی‌کردم. برای فورهند به نظر من گریپ غربی و یا اروپایی برای استفاده در ضربات اولیه مناسب نبودند اما در بین دامنه‌ای از گریپهای مختلف گریپ فورهند شرقی برای پیشرفت آتی فرد مفید و قابل قبول است. حال چه باید کرد؟ با گریپ فورهند شرقی شروع کنید و در ادامه اگر گریپ نیمه غربی باعث بهبود بازی شما می‌شود از آن استفاده کنید اما از به کارگیری گریپ غربی و حتی اروپایی برای ضربه فورهند خودداری کنید. گریپ اروپایی برای ضربات سرویس، والی و اسمش بالای سر به کار می‌رود.

حرکات پا

برخی از برگشتها نیاز به هیچ نوع جابه‌جایی ندارد و یا اگر هم باشد بسیار ناچیز است. شما تنها راکت را به عقب می‌برید و ضربه می‌زنید. در ضرباتی که دورتر از شما هستند دو راه برای رسیدن به توپ وجود دارد. اولی گامهای جهشی است در این خصوص برای حرکت به سمت راست یا چپ پاهای خود را به‌طور متوالی در جهت مورد نظر جابه‌جا کنید. در همان حالت راکت را به سمت عقب ببرید تا در وضعیت ضربه فورهند قرار گیرد و لگن شما پایین است و زانوها کمی خم شده‌اند. روش دوم برای حرکت به سمت توپ گام ضربدری است (شکل 1-8) گام ضربدری برای طی مسافتهای طولانی به کار می‌رود. تکنیک آن بسیار ساده است، برای حرکت به سمت راست ابتدا پای راست خود را حرکت دهید و بعد پای چپ را به‌صورت ضربدری از جلوی آن رد کنید. فرقی نمی‌کند که شما راست دست و یا چپ دست باشید چرا که تکنیک گام ضربدری برای هر 2 یکسان است.

(شکل 1-8 )

آموزش گام به گام تنیس (4)

  

تمرینات حرکت پا که در ادامه خواهید دید به شما در بهبود مهارت پا کمک می‌کند. اگر بتوانید به سرعت از سمتی به سمت دیگر حرکت کنید در حالی که در مورد حرکت پای خود فکر نمی‌کنید آماده عبور از این مرحله هستید.

 


ادامه ی مطلب و ببینید..... ضرر نمیکنیدا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, توسط j.lo